BRİÇ EĞİTİMİ Mİ / ÖĞRENİMİ Mİ?

terbiye olması için bireyleri eğmek, itmek hatta gerekirse bükmek kavramını içerir. Toplumsal yaşamda yer almasını istediğimiz hayvanları eğitiriz, örneğin köpek eğitim merkezleri. Batı dünyasında bu kavramlar “training” ve “educating” olarak net bir şekilde ayırılmıştır. Eğitimde, eğittiğiniz kişinin kendi kişiliğinin getirdiği davranış ve doğal yeteneklerini bir yana bırakıp eğitimin içerdiği becerileri sergilemesi amaçlanır.

Öğrenim ise, bireyin, evrenin ona sunduğu imkanları, evrenle uyum içinde kullanabilmesi için, kendi yeterlik, kısıt ve ihtiyaçlarını keşfetmesine ve sonra da onları gidermesine, yine kendi talepleri uyarınca yardımcı olunması sürecidir. Bu sürecin hayvanlarla bir ilişkisi olamayacağı açıktır, öğrenmek ihtiyacının tamamen insana ait bir talep olduğu bu tariften anlaşılmaktadır.

Bu tarife göre briç öğretmenleri kişilerin briçteki ilerlemelerini ölçümlemeli, onların ilerleme tempolarına uygun bir öğrenim süreci uygulamaları gerekirken acaba ülkemizde briç öğrenimi böyle mi yapılmaktadır? Benim gözlemlerim (biraz belki de ticari kaygılarla) kişilere briç seviyelerinin çok üstünde birtakım konvansiyonlar ezberletilmekte ve onların bu konvansiyonları nedenini bilmeden uygulamalarını istemek yönündedir. Briç bir düşünme, analiz ve sentez oyunudur, ezberdekileri ortaya koyma oyunu değildir. Bu öğrenim metodunun ülkemizdeki geniş briç tabanının hala yeterli bir kaliteye ulaşamamasında önemli bir neden olduğunu düşünmekteyim.

30.Ekim.2005

Hiç yorum yok: